Sunday, March 27, 2011

aku tak profesional


aku tak profesional
sbb ilmu aku tak setinggi engkau
takkan setanding dgn engkau
yg punyai otak bijak cekap menghadam ilmu baru
cepat je kau dah tiba ke puncak
sedangkan aku
ilmu yg aku miliki ni pun
aku dapat dgn susah payah
jerih payah aku utk berada pada tahap ni
hanya aku yg rasa susah dan payahnya dulu

aku tak profesional
bila mereka meminta pertolongan
aku cepat2 hulur ape yg mereka perlu 
tak sempat aku berfikir panjang pun
asal aku ada ilmu yg mereka mau
aku kongsikan segala yg aku tau

engkau yg profesional
saat aku memohon pertolongan
sengaja kau mentertawakan aku
sinis sungguh !
lalu dgn angkuh kau pinta aku memohon kpd yg lain
kau berlalu dgn senyum sinis masih tak lekang
aku terkedu.
ini rupanya engkau yg profesional

aku tak profesional
bilamana niatku utk menimba ilmu
hanya sekadar mencari redha Ilahi
juga menghilangkan ketidakbijaksanaan

engkau yg profesional
tak kutahu niat kau menuntut ilmu
namun apa yg kulihat
kerana ilmu kau dipandang tinggi
menjulang anugerah manusia sana sini
cuba berdiri sama tinggi dgn mereka 
yg mendapat pengiktirafan lebih dari apa yg kaumiliki

pesan dari aku yg tak profesional
sekali dua pandanglah ke bawah
kerana hanya sekali dua itulah
engkau akan mengenal erti syukur

No comments:

Post a Comment