Friday, March 18, 2011

cukup adab?

"kau yg mintak tolong ke aku yg mintak tolong?"
"aku yg patut datang kat kau ke kau yg patut datang kat aku?"

erm ... dua ayat ni cukup sinonim bagi sesetengah kawan aku bile aku mau minta tolong. err... lebih tepat pada sesape yg nak mendapatkan pertolongan beliau.

sedar atau tak, sebenarnya ayat tu mengajar untuk si peminta tolong lebih beradab tp sesungguhnya bagi aku bahasa tu sememangnye kasar. amat kasar hingga menusuk jantung aku sampai berlubang sana sini.

tapi kesannye hari ni....
bile aku nak mintak pertolongan orang, aku akan berusaha walaupun dengan susah payah dalam hujan menggila dengan suhu badan tak normal pergi secara hormat semata-mata dua tiga patah ayat memohon pertolongan. 

tapi yg aku kesalkan...
apsal pulak aku yg selalu kena susah payah datang kat org yg nak mintak tolong kat aku dalam hujan yg membadai dengan suhu hati yg dah nak mendidih semata-mata nak penuhi permintaan dia?!

huh ! 

aku amat tak tegas dengan manusia sekeliling...
nampaknya law of adab-ing perlu dikuatkuasakan.
mesti !

owh ye, bahasa ape yg perlu aku gunakan ya? 
mungkin kne sembah sana sini macam mengharap duli yang maha mulia raja-raja?
nanti aku fikirkan.





No comments:

Post a Comment