Sunday, May 8, 2011

unforgettable moment


itu kali pertama aku menjejakkan kaki ke daerah itu .
daerah yg masih kuat berpegang teguh pada adat
sepanjang perjalanan aku toleh kiri kanan jalan.
subhanallah, cantik !

bertemu dengan seorang wanita yg telah bergelar ibu ..
aku tersenyum 
bilamana dia memberitahu umurnya hampir sebaya dgn emak
"makcik nampak muda ." aku puji dalam hati
kami berbual
pertemuan itu singkat , tapi cukup memberi pengertian buat seorang ibu
kegembiraan di wajahnya mengusik jiwa ...
getar hati kusembunyikan dalam senyum terpaksa

waktu pulang kusalami dia , 
cepat sahaja dia memeluk dan mencium kedua belah pipiku
ah , hati makin tak keruan
terkejut
lama sudah tak kurasa hangat pelukan seorang ibu
pelukan kasihnya jelas membekas dalam jiwaku

kembali ke kereta
aku lihat dia berbual dengan anaknya di muka pintu
memberikan pesan itu dan ini
aku senyum lagi
tangan seorang ibu diraih , dicium
sepertimana aku
wanita itu memeluk erat penuh kasih
menciumnya...
aku diam terkaku

pada bening mata seorang anak ,
aku mampu melihat itu
renungan penuh kasih cinta buat si ibu
dua saat , tiga saat...
pandangannya masih tak lepas

mataku berkaca
tersentuh melihat cinta seorang anak
lantas kubulatkan tekad
aku ingin menjadi sepertinya
menghadiahkan selaut kasih buat emak

terima kasih kamu
menjawab persoalan tanpa aku bertanya apa 
menyedarkan aku erti kasih
mengingatkan aku tentang ketaatan
selama hayat punyai ibu

Tuhan
syukur kautemukan juga aku
dengan jawapan yang selama ini kucari
syukur ... Tuhan

No comments:

Post a Comment